Temat: Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Nasielsk w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Do: Urząd Miasta Nasielsk
ul. Elektronowa 3, 05-190 Nasielsk
do władz UM
do Radnych Miasta
dot.
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Nasielsk w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Szanowni Państwo,
Przypomnę że stacja Nasielsk jest już try- a była pięciokierunkowym węzłem poprzez to że istniała linia do st. Legionowo Piaski i Wieliszewa. Niestety, na 2 z 5 kierunków możliwych tras kolei pociągi nie kursują. Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli regionalnego węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową. Przesiadki między pociągami są na tym dworcu rzadkością i dotyczą tylko kierunku Sierpc. Tak być nie powinno. Większa liczba połączeń powinna tutaj rozpoczynać i kończyć bieg.
Wnoszę do UM w Nasielsku o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Nasielska w kierunku Legionowa dzięki odbudowie skrótu kolejowego przez Skrzeszew i Wójtostwo do Nasielska (skraca 11 km). Koordynowałby on też projekt odbudowy odcinka Nasielsk Dworzec- Nasielsk Miasto dla części składów Kolei Mazowieckich. W przyszłości dążonoby do odbudowy linii kolejowej w kierunku Pułtuska po istniejącym do dziś podtorzu dawnego torowiska.
Zbudowanoby odcinek torowiska Nasielsk Dworzec- Nasielsk Miasto- Nasielsk Leśna na podtorzu dawnej linii kolejowej do Pułtuska. Wykorzystanoby w tym celu także istniejącą bocznicę przy ul. Hetmańskiej, którą przedłużonoby do odcinka starego podtorza. Dobudowanoby perony 4 i 5 od strony ulicy Przytorowej w Nasielsku celem obsługi dodatkowego ruchu. Dążonoby aby do odbudowanej stacji Nasielsk Miasto przy ul. Piłsudskiego kursowały składy kolei SKM z Warszawy.
Oczekiwane efekty
Proponuję aby w wyniku tych działań dodatkowe 40 składów dziennie rozpoczynało lub kończyło bieg na stacji w Nasielsku. W tym celu dobudowanoby dwa dodatkowe perony- peron 5 i peron 4, na dworcu w Nasielsku. Kończyłyby tutaj bieg np. pociągi podmiejskie na dworzec nasielsk Miasto i Nasielsk ul. Leśna. Ich organizatorem byłoby UM Nasielsk razem z UMWM lub miastem Warszawa/ ZTM. Usługi te zamówionoby drogą montażu finansowego kilku źródeł finansowania dotacji dla tych połączeń wewnątrz-miejskich kolejowych w Nasielsku.
Wewnątrzmiejska linia SKM
Na bocznicy do ul. Hetmańskiej można dodać dalszy odcinek toru do stacji Nasielsk Miasto. Brakuje fragmentu torowiska na istniejącym podtorzu oraz peronu pasażerskiego a w zasadzie kilku peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii do ulicy Leśnej po bocznicy kolei miałby miałby ruszyć. W przypadku tej inwestycji proponuję ok. 3020 metrów nowego toru wraz z peronem pasażerskim. Odbudowanoby zbudowany w 1951 roku fragment torowiska jako pierwszy krok w celu odbudowy linii do Pułtuska.
Proponowany przebieg odbudowanej linii Nasielsk- Nasielsk Leśna
Punkt (województwo) | km | km taryfowy | ||
---|---|---|---|---|
0,000 | ||||
Nasielsk Miasto (W) | 3,020 | 4 | ||
Nasielsk Leśna (W) | 3,900 | 5 | ||
Linią początkowo kursowałby spalinowy szynobus który kursowałby np. z Pułtuska w relacji:
- (Pułtusk)
- Nasielsk Dworzec
- Nasielsk Miasto
- Nasielsk Leśna
Później na linii kursowałyby bezpośrednie pociągi do Warszawy. Lecz to wymaga jej elektryfikacji, co nie jest początkowo konieczne. Nim wzrośnie popyt, minie kilka lat.
Gminny zarząd torowisk kolei
Proponuję by gmina wynajęła lub przejęła owe torowisko do ul. Leśnej, oraz aby to gmina Nasielsk jako organizator "węzła kolei" wyznaczyła podmiot któryby zarządzał tymże torowiskiem z dworca Nasielsk do ul. Leśnej. Rozwiąże to problem poszukiwania zarządcy tych torowisk. Obniży to ceny usług. Ów proponowany koordynator do spraw kolei jednocześnie zarządzały też opuszczonymi i porzuconymi liniami kolei na terenie i w okolicy gminy. Z czasem gmina mogłaby odbudować linię ze st Nasielsk do Pułtuska czy tylko do Winnicy i nią zarządzać.
Połączenie z Nasielska przez Skrzeszew do Legionowa
Przygotowanoby plany i dokumentację dla naprawy zdemontowanych szyn na odcinku torowiska do Skrzeszewa z opcją przedłużenia tej linii do Legionowa z Nasielska w przyszłości. Torowisko do Skrzeszewa odbudowanoby z szyn staroużytecznych drogą współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.
Otwarcie linii:
1939-02-25 (prawdopodobnie?) Legionowo Piaski - Nasielsk Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; za "Świat kolei" nr 2006/7 (info: Przemysław Więcek, 2006-07-26)
Historia budowy odcinka Legionowo Piaski - Nasielsk
(wg bazakolejowa.pl) "Linię Wieliszew –Nasielsk o długości 25 km oddano do użytku w ciągu jednego sezonu budowlanego 1938/39. Stanowiła ona przedłużenie oddanej w 1936 roku do eksploatacji linii Tłuszcz - Wieliszew. W ten sposób powstała trasa Tłuszcz – Wieliszew – Nasielsk, której głównym zadaniem było odciążenie węzła warszawskiego. Dzięki niej połączono Wileńszczyznę z portem w Gdyni z pominięciem Warszawy. Przy okazji nowa linia zmniejszyła odległość między Legionowem a Nasielskiem o około 11 km.
Trudnym przedsięwzięciem była budowa mostu kolejowego na Narwi pod Orzechowem. Most miał długość ok. 350 metrów oraz pięć przęseł. Od południa musiano wykonać spory nasyp, natomiast z drugiej strony konieczne okazało się wykopanie wąwozu w wysokiej skarpie nadrzecznej. Trudności te pokonano i 25 marca 1939 roku odbyła się uroczystość otwarcia. Most służył pasażerom zaledwie pół roku. Tuż po wybuchu wojny został wysadzony w powietrze przez polskich saperów. Obawiano się, że tą drogą niemieccy żołnierze pod dowództwem gen. Straussa dokonają ataku na Warszawę". (info: Grzegorz Łojewski, 2005-07-20, bazakolejowa.pl)
Na temat tej linii jest sporo wiadomości w prasie przedwojennej i powojennej. Dodam więc tylko, że pierwszym przystankiem za Nasielskiem był przystanek Młodzianowo. Są tam budynki stacyjne. Przystanek ten chyba nie był nigdy użyty, gdyż w rozkładzie na lato z 1939 nie występuje. (info: Andrzej Zawadzki, 2007-06-26, bazakolejowa.pl)
Linia kolei podmiejskiej do odbudowy:
Legionowo Piaski (W)
0,000
Derlacz (W)
1,710
Skrzeszew (W)
6,180
Wójtostwo (W)
12,790
Cegielnia Psucka (W)
Nasielsk (W)
24,570 (kilometraż za bazakolejowa.pl)
Stały koordynator
Proponuję aby: UM w Nasielsku wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia nowych linii kolei z Legionowa siatkę połączeń SKM/ regio/ dalekobieżnych". Przez Nasielsk mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy:
- do Torunia p. Sierpc, do Grudziądza p. Sierpc
- do Berlina jako nocny pociąg ciągnięty na całej długości lokomotywą spalinową, kursujący "dłuższą trasą" przez Nasielsk, Sierpc, Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Krzyż, Kostrzyn, Kietz, Muencheberg, Strausberg.
Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Nasielska. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Jeśli wydaje się Państwu że miasto Nasielsk wykorzystało torowiska kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w jedynie w małym kilkunastoprocentowym ułamku jej możliwości. Rozebrano odcinek torowiska w kierunku południowego centrum Nasielska. Rozebrano torowisko do Legionowa p. Skrzeszew i Wójtostwo.
Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra
Komentarze
Prześlij komentarz