Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Mszczonów w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy




Urząd Miasta i Gminy Mszczonów

do UM Mszczonów
do Radnych Miasta
Miasto i Gmina Mszczonów
dot. 
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Mszczonów w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy

Szanowni Państwo, 
Przypomnę że stacja Mszczonów jest już kilkukierunkowym węzłem poprzez to że leży między węzłami Szeligi a Mszczonowem. Niestety, na większości z ok. 4 kierunków tras kolei pociągi nie kursują. Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową.

Wnoszę do UM w Mszczonowie o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Mszczonowa w kierunku Skierniewic, Grodziska, Warszawy, Radomia, Pilawy, ŻyrardowaOsiecka, Łodzi, Tarczyna, Warki, Tomaszowa etc. Niestety, na stacji w Szeligach brakuje peronu pasażerskiego a w zasadzie dwóch peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii Warszawa-  Szeligi- Mszczonów- Tarczyn- Góra Kalwaria- Pilawa miałby ruszyć. 

Pociągi do Pilawy,  Góry Kalwarii, Warki
UMWM zamawia pociągi regionalne na tylko na 1 linii CMK które w dodatku nie zatrzymują się w Mszczonowie. UMWM powinien zamawiać usługi w perspektywie kilku lat na 2 głównych liniach wychodzących z Mszczonowa- do Skierniewic i do Góry Kalwarii po linii nr 12. 

Nieczynna jest linia pasażerska w relacji do Pilawy i do Dęblina. Brak połączenia do Warki i Radomia co najmniej dwa lub trzy razy dziennie. Obecnie możliwe jest kilka (ok. 8) w dobie połączeń do Warszawy relacją przez Szeligi lub przez Tarczyn. Inne linie pasażerskie wyłączono z ruchu. Z czasem usunięto ich infrastrukturę techniczną. Tak jest na linii do Tarczyna. W Czachówku był dwupoziomowy dworzec kolejowy. 

Z Tłuszcza, Mińska Maz. i Pilawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie zawsze idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem, ale to nie stanowi problemu. Z tej racji jako wydawca sugeruję kursy poc. regionalnych, albo nawet SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy na odcinku Mszczonów- Tarczyn- Kalwaria- Pilawa- Grzebowilk- Mińsk Maz. W Czachówku naprawionoby dwupoziomowy dworzec kolejowy na przesiadkę do Warszawy. 

Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Mszczonowa do Góry Kalwarii i nawet dalej do Pilawy i Mińska. Jedna relacja dziennie mogłaby dotrzeć tym szlakuem po LK12 i LK13 -dalej: przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza, Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie. 

Połączenie na północny wschód
W przyszłości możliwe są połączenia w kierunku Warszawy przez Otwock, przez Osieck, Jaźwiny. Jedno połączenie kolei regionalnej dziennie mogłoby kursować przez linię kolejową nr 13 ze stacji Góra Kalwaria do st. Pilawa i do Mińsk Mazowiecki przez Grzebowilk, a dalej do Siedlec. Wymaga to  budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim i w Grzebowilku. Możliwych jest nawet kilka kursów dziennie w takiej relacji po obwodnicy kolejowej Warszawy.

Połączenie na północ
UM mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Tłuszczu pociągi z kierunku Ostrołęki- po linii LK13 przez Mińsk Maz. do Pilawy i dalej po LK12 do Góry Kalwarii, i do Mszczonowa. Pociągi ns tej trasie mogłyby one pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Mszczonów uzyskałby połączenia nie tylko z Warszawą, ale i z Wyszkowem, Ostrołęką. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia z Mszczonowa po LK12 do Góry Kalwarii, Pilawy i po LK13 do Mińska Maz. w kierunku Ostrołęki.

Pociągi dalekobieżne i kierunek Warszawa oraz wschód
Proponuję także aby UM wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 12 przez Skierniewice,  Mszczonów,  G. Kalwarię, Osieck i Pilawę do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK. Kursowałyby tutaj pociągi TLK ze stacji Łódź do Lublina z pominięciem Warszawy. Prawdopodobnie trasą po LK12 jest to w tej chwili najszybsze torowisko na tej trasie 

Te mogłyby zaoferować dojazd do Pilawy z Góry Kalwarii i Mszczonowa. Pośpieszny pociąg do Warszawy z Mszczonowa dojedzie po remoncie LK12 w czasie nawet 40- 45 minut. Konieczne jednakże są prace na linii oraz budowa drugiego toru na moście nad Wisłą. 

Pociągi dalekobieżne z Łodzi do Lublina p. G. Kalwarię i Mszczonów byłyby najszybszym sposobem dotarcia na tej trasie. Pociągi do Warszawy musiałyby zmienić w Szeligach kierunek ruchu, aby obsłużyć dworzec w centrum miasta zamiast go ominąć już istniejącą linią CMK. Niestety, brak jest infrastruktury w postaci peronu na stacji Szeligi. Sprawa od wielu lat nie posuwa się naprzód. 

Proponuję aby: UM w Mszczonowie wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia nowych linii kolei z Mszczonowa w siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Mszczonów mogą kursować składy TLK na trasie z oraz do:

  • Z Łodzi do Lublina, 
  • Z Łodzi czy Poznania do Terespola, Białej Podlaskiej przez Stoczek i Pilawę
  • Z Warszawy p. Okęcie i Piaseczno do Krakowa trasą CMK
  • Z Warszawy do Łodzi trasą przez Okęcie, Piaseczno,  Czachówek, Tarczyn, Mszczonów, Skierniewice. 
Do Warszawy pociągi regio i TLK mogłyby kursować trasami:
  • przez Piaseczno, oraz przez "warszawski mordor" i stację W-wa Służewiec.
  • przez Szeligi po CMK
  • przez Osieck, Jaźwiny, Pilawę i Otwock jako przyspieszone. Konieczna jednakże jest odbudowa łącznicy z linii kolejowej nr 12 w kierunku Otwock i Warszawa. Inaczej jest konieczny dodatkowy postój techniczny w Pilawie. 

W przyszłości trasą przez dworzec Mszczonów mogłyby kursować pociągi dalekobieżne z/ do Rzeszowa czy Lublina, z Łodzi do Warszawy, pociągi regio z Mszczonowa do Ostrołęki etc- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii nr 12 i 13- jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach oraz dodania nowego peronu w Szeligach dla Linii Warszawskiej dla połączeń dalekobieżnych po linii CMK.  

Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Mszczonowa. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Jeśli wydaje się Państwu że miasto Mszczonów wykorzystało torowiska kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w Mszczonowie jedynie w małym kilkuprocentowym ułamku jej możliwości. 


Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty