Połączenie do m. Glinojeck- wniosek o uaktualnienie dokumentu Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Glinojeck

do Sekretarz Gminy

dot. wniosek o uaktualnienie dokumentu Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Glinojeck

dzień dobry, 
czy redakcja może otrzymać stanowisko gminy na temat propozycji wpisania do MPZP wznowienia połączeń bezpośrednich kolejowych do st. Glinojeck z Raciąża. Miałoby to miejsce docelowo, w fazie końcowej- poprzez budowę odnogi do centrum miasta i o przyszłościowe wpisanie tej inwestycji do PZG wnoszę. Zbudowanoby peron w m. Glinojeck. Dobudowanoby torowisko do centrum miasta. 

załączone grafiki z podkładem wg http://glinojeck.e-mapa.net/


Uzasadnienie:

Pociągi bezpośrednie do Warszawy
Dążonoby aby do zbudowanej stacji kursowały składy przyspieszone z Warszawy p. RaciążPrzypomnę że UMWM zamawia przyspieszone pociągi regionalne na 6 głównych liniach wychodzących z Warszawym, niestety, nie ma takiej oferty na odcinku z Warszawy do Raciąża. Z Raciąża do Warszawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem. Z tej racji jako wydawca sugeruję postawienie raczej na kategorię ekspresów regionalnych, a nie osobowych składów KM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy w kierunku stolicy czy Płocka.

Podmiejska linia do Glinojecka
Obecny zarządca:
PFEIFER & LANGEN GLINOJECK S.A. Bocznica kolejowa „Pfeifer & Langen Glinojeck S.A." odgałęzia się w stacji Raciąż od toru nr 5 rozjazdem nr 16 w km 56,502 linii kolejowej nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni, zarządzanej przez PKP PLK S.A. pozwolenie bocznicowe nr. 239/UK/14

Na bocznicy do Glinojecka którą np. wynajętoby od "Cukrowni Pfeifer & Langen" początkowo zbudowanoby nowy peron w Zygmuntowie przy nr budynku 8. Dodanoby też perony w Lipie i być może w Dreglinie. Kończyłyby tutaj bieg np. pociągi podmiejskie na dworzec Nasielsk i Raciąż lub Płock. Organizatorem połączeń do Glinojecka byłoby UM Glinojeck, UM Raciąż razem z UMWM lub powiatem. Usługi te zamówionoby drogą montażu finansowego kilku źródeł finansowania dotacji dla tych połączeń podmiejskich kolejowych w Raciążu.

Plany na przyszłość
W perspektywie lat można dodać dalszy odcinek toru do stacji Glinojeck Miasto. Brakuje fragmentu torowiska i podtorza oraz peronu pasażerskiego a w zasadzie 2-3 peronów pasażerskich (np. w Lipie, w Zygmuntowie), jeśli ruch na linii do Glinojecka po bocznicy kolei miałby miałby ruszyć. 

W przypadku tej inwestycji proponuję w ciągu kilku lat dodanie ok. 3000 metrów nowego toru wraz z peronem pasażerskim. Zbudowanoby fragment torowiska metodą drobnych kroków. Tworzonoby sieć sukcesywnie. jako pierwszy krok dążonoby do wykorzystania dla pasażerów linii do zakładów cukrowniczych i do budowy linii do centrum Glinojecka.

Prawdopodobne koszty to co najmniej kilka mln PLN. "Dla przykładu, budowa łącznicy kolejowej ze Szczecina do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów, o długości ok. 4 km kosztowała przeszło 16 mln zł netto. W ramach budowy tej łącznicy pobudowano też nowy peron oraz nowe przejście prowadzące bezpośrednio do terminalu lotniska. Zadanie było wykonywane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego."- informowało redakcję PKP PLK. 

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Glinojeck- uchwała nr III/25/2018 z dnia 20 grudnia 2018 roku- zaktualizowanoby o dodanie torowiska. Czy gmina zaktualizuje ów plan? Zrobiłem tymczasowy szkic przebiegu torowiska. Zaznaczam że jest to rysunek osoby nieuprawnionej do wyznaczania geometrii torowiska. 

Proponowany przebieg pasażerskiej linii Glinojeck- Raciąż
Punkt (województwo)km km taryfowy 

  Raciąż Dworzec  
0,000
 
 
  Lipa  
0,0000
 
 
  Glinojeck Zygmuntowo a docelowo Glinojeck Miasto  
0,0000
 

Linią początkowo kursowałby spalinowy szynobus który kursowałby np. z Nasielska w relacji:

  • (Glinojeck)
  • Raciąż Dworzec 
  • Płońsk
  • Nasielsk
Później na linii kursowałyby bezpośrednie pociągi do Warszawy czy Płocka z Glinojecka ze zm. kierunku w Sierpcu i Raciążu. Lecz to wymaga czasu. Nim wzrośnie popyt, minie kilka lat.

Gminny zarząd torowisk kolei
Proponuję by gmina wynajęła trasę przejazdu za opłatą lub przejęła owe torowisko do Glinojecka, oraz aby to gmina razem z gm. Raciąż jako organizator "kolei" wyznaczyła podmiot któryby zarządzał tymże torowiskiem z dworca Raciąż do Glinojecka. Rozwiąże to problem poszukiwania zarządcy tych torowisk. Obniży to ceny usług. Ów proponowany koordynator do spraw kolei jednocześnie zarządzały innymi liniami kolei na terenie i w okolicy gminy. 

Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Glinojecka do Warszawy i Raciąża. Obecnie jest ta oferta niedostępna mimo możliwości technicznych co najmniej jednego porannego kursu do Warszawy dziennie. Nieczynny dla ruchu podróżnych jest odcinek torowiska w kierunku Zygmuntowa w gm. Glinojeck.


Pozdrawiam,
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Zielona 24a 65-154 Zielona Góra


Komentarze

Popularne posty