Warszawa plasuje się między krajami III świata w podejściu do przestrzeni

W świetle obserwacji dotyczących warszawskiego systemu transportowego i jakości życia miejskiego, Warszawa wciąż zmaga się z wyzwaniami typowymi dla szybko rozwijających się aglomeracji, które niekiedy mogą przywodzić na myśl problemy charakterystyczne dla miast w krajach rozwijających się. W mojej roli eksperta od ekonomiki miast oraz systemów transportowych, podkreślam pilną potrzebę restrukturyzacji i modernizacji infrastruktury miejskiej, by sprostać wymaganiom nowoczesnej metropolii.

Warszawa, stolica Polski, boryka się z nadmierną motoryzacją i zaniechaniami w zarządzaniu przestrzenią miejską. Chaotyczny rozwój miasta, degradacja centrum oraz wszechobecne korki to symptomy wymagające zdecydowanych działań. Problemy te nie tylko wpływają na komfort życia mieszkańców, ale też generują znaczące koszty społeczne i ekonomiczne, mierzalne poprzez hałas, zanieczyszczenie powietrza czy straty czasu.

Kilkanaście lat temu, wychodząc naprzeciw tym problemom, podjąłem inicjatywę promującą wykorzystanie istniejącej sieci kolejowej do stworzenia efektywnego systemu komunikacji zbiorowej, który mógłby pełnić funkcje zbliżone do metra. Niestety, podejście władz do tej propozycji pozostawiło wiele do życzenia. Projekt linii kolejowej miejskiej, z rzadkimi odjazdami zwykle co ok. godzinę, nie spełnił oczekiwań jako alternatywa dla metra, marnując przy tym znaczne środki publiczne. W innych aglomeracjach pociągi miejskie kursują nawet co kilkadziesiąt sekund w szczycie- jak na linii Stadtbahn w Berlinie.

Doświadczenia z podróży pociągami podmiejskimi KM, które przed laty pełniły kluczową rolę w miejskim systemie transportowym, również skłaniają do refleksji. Z lat PKP pamiętam obraz zaniedbanej, pustej jednostki przemieszczającej się przez centrum miasta, gdzie pasażerowie są narażeni na działalność przestępczą, co rysowało mi ponury obraz zapomnianego środka transportu, odbiegający od standardów obowiązujących w innych stolicach świata. Dziś sytuacja się zmieniła.

Warszawa stoi przed koniecznością głębokiej transformacji swojej infrastruktury transportowej i miejskiej. Porównanie z innymi metropoliami, jak Rio de Janeiro czy Buenos Aires, pokazuje, że mimo różnic, możliwe jest stworzenie schludnej, funkcjonalnej i bezpiecznej przestrzeni miejskiej. Warszawa potrzebuje strategicznej wizji i działań, które pozwolą jej wyjść poza obecne ograniczenia, transformując ją w miasto przyjazne mieszkańcom i turystom, a także efektywne z perspektywy ekonomicznej i ekologicznej.

opr. SztucznIntelig.

Komentarze