Jeździć jak w Radomiu. Redakcja złożyła wniosek do MI

W swoim niedawnym wniosku do Ministra Infrastruktury, ekonomista Adam Fularz podnosi ważną kwestię bezpieczeństwa ruchu drogowego, sugerując wprowadzenie bardziej rygorystycznych ograniczeń prędkości na terenach zabudowanych i niezabudowanych. Motywacją dla tej propozycji jest redukcja wysokich kosztów społecznych i ekonomicznych wynikających z wypadków drogowych.

Fularz zauważa, że w wielu krajach europejskich obowiązują już znacznie niższe limity prędkości w terenach zabudowanych, często nie przekraczające 30 km/h, co znacznie poprawia bezpieczeństwo pieszych i zwiększa atrakcyjność życia miejskiego. W przeciwieństwie do tego, w wielu polskich miastach, jak na przykład w Radomiu, praktyka jazdy z prędkościami znacznie przekraczającymi 80 km/h w centrum miasta jest nadal powszechna.

Ekonomista wskazuje, że obniżenie limitów prędkości do 80 km/h na terenach niezabudowanych i wprowadzenie strefy "tempo 30 km/godz." w centrach miast mogłoby znacząco obniżyć liczbę wypadków, a co za tym idzie – koszty związane z leczeniem rannych oraz kompensacjami dla rodzin ofiar śmiertelnych. W swoich obliczeniach Fularz oszacował, że roczne koszty związane z wypadkami drogowymi w Polsce mogą wynosić około 80 miliardów złotych.

Podkreśla również, że większość krajów w regionie ograniczyła już prędkość do 30 km/h w terenach zabudowanych, co stanowi znaczący argument za zmianą polskiego podejścia do kwestii prędkości na drogach. Fularz apeluje do Ministra o zwrócenie uwagi na te regulacje i ich ekonomiczne uzasadnienie, szczególnie w kontekście błędów i zaniedbań urzędników odpowiedzialnych za analizę kosztów wypadków drogowych w Polsce.

To wezwanie do zmiany polityki transportowej podnosi istotne kwestie związane z planowaniem miejskim, bezpieczeństwem publicznym i jakością życia w polskich miastach. Apel Fularza podkreśla potrzebę dialogu na temat praktyk zarządzania ruchem drogowym, który powinien być bardziej ukierunkowany na dobro wspólne i bezpieczeństwo niż na utrzymanie szybkości przepływu pojazdów.


opr.SztucznIntelig 

Komentarze