Wizja nowoczesnej kolei regionalnej wokół Warszawy na wzór Berlina
Wizja rozwoju kolei regionalnej wokół Warszawy stanowi kluczowy element strategii usprawnienia transportu zbiorowego, mający na celu poprawę dostępności komunikacyjnej miasta oraz przyległych obszarów. Planowane zmiany zakładają wyraźne oddzielenie ruchu miejskiego od regionalnego, co pozwoli na zwiększenie efektywności i atrakcyjności podróżowania koleją w regionie. Oto szczegółowy opis proponowanych inicjatyw:
Ekspresy Regionalne
1. Linia Skierniewice - Grodzisk Mazowiecki (RE2): Ekspres regionalny będzie obsługiwać wszystkie przystanki na odcinku Skierniewice - Grodzisk Mazowiecki, po czym bez postojów dojedzie do Warszawy, przejeżdżając centrum torami dalekobieżnymi. Częstotliwość kursowania to co 60 minut. Ta linia ma kontynuować trasę w kierunku Dęblina, zwiększając tym samym dostępność dalszych obszarów regionu.
2. Linia Radom - Warka - Piaseczno (RE3): Pociągi ekspresowe zatrzymujące się na wszystkich stacjach między Radomiem a Piasecznem, pomijając stacje podmiejskie Warszawy. Co drugi kurs będzie zatrzymywał się na wszystkich stacjach między Piasecznem a Warką. Pociągi kursują co 60 minut, co zwiększa dostępność południowej części regionu.
3. Linia Dęblin - Pilawa (RE5): Ekspresy regionalne na tej trasie będą kursować bez postojów od Pilawy lub Otwocka (przez linię Kolei Nadwiślańskiej) do Warszawy Wschodniej, a następnie do Warszawy Zachodniej torami linii średnicowej.
4. Linia Tłuszcz - Radzymin - Legionowo (RE1): Zmiana linii na ekspres regionalny z częstotliwością co 120 minut. Pociągi będą kursować bez postojów pośrednich z Warszawy Gdańskiej do Legionowa, a następnie z postojami do Radzymina. Czas podróży z Radzymina do Warszawy Gdańskiej skróci się z 59 do 45 minut.
Wznowienia Ruchu i Nowe Linie
- Siedlce - Sokołów Podlaski: Częstotliwość co 60 minut, ułatwiająca przesiadki do Warszawy.
- Małkinia - Ostrów Mazowiecka: Również co 60 minut z przesiadką do stolicy.
- Ostrołęka - Łomża: Ekspres regionalny kursujący co 120 minut z przyspieszeniem (pomijaniem mniejszych dworców i przystanków) na odcinku do Warszawy.
- Warszawa - Konstancin-Jeziorna: Ekspres regionalny co 60 minut, z potencjalnym terminalem na Dworcu Warszawa Główna.
- Piaseczno - Grójec: Reaktywacja linii kolei dojazdowej o szerokości toru 1000 mm z wykorzystaniem szynobusu, zwiększająca dostępność lokalnych społeczności.
- Warszawa - Góra Kalwaria: Ekspres regionalny przez Piaseczno z częstotliwością co 60 minut.
- Sochaczew - Chodaków: Linia podmiejska na popularnej trasie wąskotorowej, zwiększająca komfort mieszkańców.
Zaproponowane zmiany mają na celu nie tylko skrócenie czasu podróży i zwiększenie komfortu, ale również zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego jako alternatywy dla samochodów. Jest to krok w stronę zrównoważonego rozwoju regionu, który przyczyni się do zmniejszenia zatłoczenia i emisji spalin w stolicy oraz okolicach.
Opr. SztInt na podstawie opracowania Adam Fularz
Komentarze
Prześlij komentarz