Wizja nowoczesnego systemu kolei miejskiej SKM w Warszawie

Oto wizja: Warszawa zmierza ku gruntownej modernizacji i rozbudowie swojego systemu kolei podmiejskiej, inspirując się modelami znanymi z Berlina, Monachium, czy Hamburga. Ruch miejski zostanie wyraźnie oddzielony od regionalnego, a Szybka Kolej Miejska (SKM) stanie się kręgosłupem transportu aglomeracyjnego. To szansa na pełniejsze wykorzystanie infrastruktury o wielomiliardowej wartości, która dotąd służyła mieszkańcom stolicy w znikomym stopniu. Ambitnym celem jest zwiększenie udziału kolei w miejskim przewozie pasażerów z poniżej 1% do co najmniej 15% w ciągu najbliższych trzech lat, na wzór Trójmiasta.

Przyszłość Kolei Podmiejskiej

Wyłączenie Ruchu Regionalnego z Obsługi Aglomeracji

Pociągi regionalne będą omijały linię średnicową, kursując wyłącznie trasami dalekobieżnymi przez stację Warszawa Centralna. Zmiana ta ma na celu usprawnienie ruchu i zwiększenie komfortu pasażerów SKM.

Rozbudowa i Modernizacja Linii SKM

  1. Linia Kolei Petersburskiej (S1 i S2): Wprowadzenie ruchu cyklicznego co 15- 20 minut między Wołominem a Warszawą Wileńską, z możliwością zastąpienia autobusów szynowych pojemniejszymi składami w godzinach szczytu. Linia S2 będzie kursować co 30 minut na odcinku Wołomin - Warszawa Śródmieście przez Zielonkę Bankową.

  2. Linia Kolei Nadwiślańskiej (S5 i S6): Planowane jest uruchomienie linii SKM z częstotliwością co 20 minut między Warszawą Gdańską a Legionowem oraz co 30 minut na trasie Warszawa Wschodnia - Otwock.

  3. Linia Kolei Obwodowej (S3): Kursy autobusów szynowych z częstotliwością co 10-20 minut na odcinku Warszawa Gdańska - Warszawa Wola, z możliwością przedłużenia do Warszawy Wschodniej i zastąpienia autobusów szynowych składami ezt.

  4. Linia Kolei Średnicowej: Zintegrowana obsługa linii S2, S6, i S7.

  5. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD): Przemianowanie na linie S9 i S10, z dodatkową linią S16 na trasie Puszków - Komorów.

  6. Linia Kolei Radomskiej: Tymczasowa linia S4 autobusem szynowym z Terminalu Lotniczego do Warszawy Okęcie, z częstotliwością co 20 minut.

  7. Linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej: Pociągi kursujące co 30 minut na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Pruszków, z 15-minutowym taktem na odcinku Pruszków - Warszawa.

  8. Linia Kolei Terespolskiej: Wzmocnienie ruchu linią S7, wraz z dodatkowymi kursami linii S2.

  9. Linia Kolei Warszawsko-Kaliskiej: Połączenie pociągów do Mińska Mazowieckiego, Sochaczewa i Łowicza w jedną relację, z możliwą przyszłą rozbudową SKM.

  10. Zachodnia Obwodnica Towarowa: Uruchomienie linii SKM (S11) po torach towarowych z Warszawy Gdańskiej do Warszawy-Gołąbki, tworząc pierścień komunikacyjny. Dodatkowe linie to S12 i S15, zwiększające dostępność przestrzenną sieci.

Zapowiedziane zmiany są kluczowym krokiem w kierunku stworzenia efektywniejszego i bardziej zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Warszawie i jej okolicach. Dążenie do modelu znanych europejskich aglomeracji nie tylko podniesie standardy podróżowania, ale także przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju metropolii.

Opr. SztInt na podstawie pracy Adam Fularz

Komentarze