Wizja nowoczesnego systemu kolei miejskiej SKM w Warszawie

Oto wizja: Warszawa zmierza ku gruntownej modernizacji i rozbudowie swojego systemu kolei podmiejskiej, inspirując się modelami znanymi z Berlina, Monachium, czy Hamburga. Ruch miejski zostanie wyraźnie oddzielony od regionalnego, a Szybka Kolej Miejska (SKM) stanie się kręgosłupem transportu aglomeracyjnego. To szansa na pełniejsze wykorzystanie infrastruktury o wielomiliardowej wartości, która dotąd służyła mieszkańcom stolicy w znikomym stopniu. Ambitnym celem jest zwiększenie udziału kolei w miejskim przewozie pasażerów z poniżej 1% do co najmniej 15% w ciągu najbliższych trzech lat, na wzór Trójmiasta.

Przyszłość Kolei Podmiejskiej

Wyłączenie Ruchu Regionalnego z Obsługi Aglomeracji

Pociągi regionalne będą omijały linię średnicową, kursując wyłącznie trasami dalekobieżnymi przez stację Warszawa Centralna. Zmiana ta ma na celu usprawnienie ruchu i zwiększenie komfortu pasażerów SKM.

Rozbudowa i Modernizacja Linii SKM

  1. Linia Kolei Petersburskiej (S1 i S2): Wprowadzenie ruchu cyklicznego co 15- 20 minut między Wołominem a Warszawą Wileńską, z możliwością zastąpienia autobusów szynowych pojemniejszymi składami w godzinach szczytu. Linia S2 będzie kursować co 30 minut na odcinku Wołomin - Warszawa Śródmieście przez Zielonkę Bankową.

  2. Linia Kolei Nadwiślańskiej (S5 i S6): Planowane jest uruchomienie linii SKM z częstotliwością co 20 minut między Warszawą Gdańską a Legionowem oraz co 30 minut na trasie Warszawa Wschodnia - Otwock.

  3. Linia Kolei Obwodowej (S3): Kursy autobusów szynowych z częstotliwością co 10-20 minut na odcinku Warszawa Gdańska - Warszawa Wola, z możliwością przedłużenia do Warszawy Wschodniej i zastąpienia autobusów szynowych składami ezt.

  4. Linia Kolei Średnicowej: Zintegrowana obsługa linii S2, S6, i S7.

  5. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD): Przemianowanie na linie S9 i S10, z dodatkową linią S16 na trasie Puszków - Komorów.

  6. Linia Kolei Radomskiej: Tymczasowa linia S4 autobusem szynowym z Terminalu Lotniczego do Warszawy Okęcie, z częstotliwością co 20 minut.

  7. Linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej: Pociągi kursujące co 30 minut na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Pruszków, z 15-minutowym taktem na odcinku Pruszków - Warszawa.

  8. Linia Kolei Terespolskiej: Wzmocnienie ruchu linią S7, wraz z dodatkowymi kursami linii S2.

  9. Linia Kolei Warszawsko-Kaliskiej: Połączenie pociągów do Mińska Mazowieckiego, Sochaczewa i Łowicza w jedną relację, z możliwą przyszłą rozbudową SKM.

  10. Zachodnia Obwodnica Towarowa: Uruchomienie linii SKM (S11) po torach towarowych z Warszawy Gdańskiej do Warszawy-Gołąbki, tworząc pierścień komunikacyjny. Dodatkowe linie to S12 i S15, zwiększające dostępność przestrzenną sieci.

Zapowiedziane zmiany są kluczowym krokiem w kierunku stworzenia efektywniejszego i bardziej zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Warszawie i jej okolicach. Dążenie do modelu znanych europejskich aglomeracji nie tylko podniesie standardy podróżowania, ale także przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju metropolii.

Opr. SztInt na podstawie pracy Adam Fularz

Komentarze

Popularne posty