Premetro: Nowy Wymiar Warszawskiego Transportu. Propozycja Redakcji na Wybory 2024

 

Premetro: Nowy Wymiar Warszawskiego Transportu

Warszawa stoi na progu tramwajowej rewolucji, która ma na celu przekształcenie najbardziej obciążonych linii tramwajowych w system premetra. Koncepcja ta, czerpiąca inspirację z rozwiązań znanych z miast Europy Zachodniej, proponuje zastąpienie klasycznych tramwajów nowym, pojemniejszym taborem o innej skrajni. Dzięki temu Warszawa zyska nowe linie metra, jednak w formie napowietrznej, bardziej przystępnej finansowo i elastycznej w realizacji.

Co to jest premetro?

Premetro stanowi hybrydę tramwaju i metra, oferując podobną do tego drugiego przepustowość i czas przejazdu, ale przy znacznie niższych kosztach inwestycji. System ten ma na celu kompleksową przebudowę systemu tramwajowego, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową komunikację miejską.

Proponowane trasy premetra dla Warszawy:

  1. Linia M2: Łączy Okęcie z Gocławkiem, przechodząc przez kluczowe punkty takie jak Rakowiec SKM, Hale Banacha, Plac Narutowicza, Dworzec Centralny, Centrum, aż do Ronda Wiatraczna. Ta linia ma za zadanie zintegrować południowe dzielnice z centrum miasta.

  2. Linia M3: Tworzy wschodnio-zachodnią osę transportową od Ronda Wiatraczna przez Stare Miasto, Metro Ratusz, aż do Placu Narutowicza. Linia ta ułatwi dostęp do historycznego centrum Warszawy oraz ważnych węzłów komunikacyjnych.

  3. Linia M4: Zaprojektowana, aby obsługiwać trasę z zachodu na wschód, od Górczewskiej przez Bemowo Ratusz, Halę Wola, Kasprzaka SKM, aż do Wileńskiej SKM. Linia ta ma na celu połączenie Bemowa i Woli z praską częścią miasta.

Zalety systemu premetro:

  • Większa pojemność i komfort: Nowy tabor zapewni większą pojemność oraz wygodę podróżowania.
  • Szybsze przejazdy: Dzięki uprzywilejowaniu na skrzyżowaniach oraz rzadszemu rozmieszczeniu stacji, premetro ma gwarantować szybsze przejazdy.
  • Lepsza dostępność: Wejście do wagonów z poziomu peronu, bez konieczności wchodzenia po stopniach, znacząco ułatwi korzystanie z systemu wszystkim grupom pasażerów.
  • Ekologiczny i efektywny: Premetro jako alternatywa dla samochodów osobowych przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i poprawy przepływu ruchu w mieście.

Wyzwania i perspektywy:

Wprowadzenie systemu premetro w Warszawie wymagać będzie znaczących inwestycji oraz przemyślanej modernizacji istniejącej infrastruktury tramwajowej. Kluczowe będzie również zapewnienie płynnej integracji z klasycznym systemem tramwajowym oraz pozostałymi środkami transportu publicznego. Mimo tych wyzwań, premetro stanowi obiecującą koncepcję, która może znacząco poprawić jakość warszawskiego transportu zbiorowego, czyniąc go szybszym, wygodniejszym i bardziej dostępnym dla wszystkich mieszkańców stolicy.

opr. SztInt. na podstawie pracy Adam Fularza

wykaz linii:

Pierwsze linie premetra (propozycja): Linia M2: Okęcie- Lipowczana- Hynka- Rakowiec SKM - Borotyńskiego- Hale Banacha- Wawelska- Plac Narutowicza- Plac Zawiszy- Dw. Centralnu- Centrum- Nowy Świat- Rondo Waszyngtona- Międzynarodowa- Kinowa- Rondo Wiatraczna- Wspólna Droga- Żółkiewskiego- Gocławek Linia M3: Rondo Wiatraczna- Terespolska- Bliska- Zieleniecka- Kijowska- Wileńska SKM- Park Praski- Stare Miasto- Metro Ratusz- Kino Femina- Okopowa- Rondo Daszyńskiego- Plac Zawiszy- Pl. Narutowicza. Linia M4: Górczewska- Klemensiewicza- Bemowo Ratusz- Hala Wola- Synów Pułku- Fort Wola- Sowińskiego- Kasprzaka SKM- Płocka- Okopowa- Kino Femina - Ratusz- Stare Miasto - Park Praski- Wileńska SKM

Komentarze