Opis oferty połączeń kolejowych Warszawa- Płock w sezonie 2022/2023

Redakcja otrzymała z urzędu UMWM:

"W rozkładzie jady pociągów edycji 2022/2023 od dnia 11 grudnia br. najszybszy pociąg Spółki Koleje Mazowieckie – KM" sp. z o.o. trasę Warszawa Zachodnia – Płock będzie pokonywał w czasie 2 godz. i 4 minut (pociąg uruchamiany w weekendy odjazd z Warszawy Zachodniej o godz. 7.26 – przyjazd do stacji Płock o godz. 9.30). Od 1 lutego 2023 roku czas przejazdu ww. pociągu zostanie dodatkowo skrócony o 1 minutę. Osiągniecie tak dobrego czasu przejazdu możliwe jest m.in. poprzez ograniczenie liczby postojów handlowych pomiędzy Płockiem a Warszawą Zachodnią (pociągi będą zatrzymywać się tylko w Gostyninie, Kutnie oraz Łowiczu).

W przypadku porannego pociągu „Mazovia" kurującego w dni robocze, czas przejazdu skróci się o ok. 10 minut (średni czas przejazdu pomiędzy Płockiem a Warszawą Zachodnią wyniesienie 2 godz. 31 min.). Skrócenie czasu przejazdu możliwe jest z uwagi na prowadzone prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 3. Ważne podkreślenia jest to, że prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 3 będą kontynuowane w roku 2023. Od 11 grudnia br. do 11 marca 2023 roku rozkład jazdy na linii kolejowej nr 3 będzie zmieniany 4-krotnie. Część pociągów pojedzie drogą okrężna pomijając tym samym niektóre przystanki kolejowe zlokalizowane w aglomeracji warszawskiej.

W ocenie organizatora Płock zasługuje na zwiększenie ilości bezpośrednich połączeń z Warszawą w godzinach szczytu przewozowego. Z posiadanych informacji wynika, że na zlecenie Spółki Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. (CPK) powstaje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla linii kolejowej nr 5 i 50 na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek, gdzie planowane jest również włączenie w okolicach Sochaczewa linii nr 5 w linię nr 3. Budowa takiej linii bez wątpienia skróciłaby czas przejazdu pomiędzy Płockiem a Warszawą, powodując tym samym, że kolej stałaby się bardzo atrakcyjnym środkiem transportu.

Obecnie, Spółka Koleje Mazowieckie nie dysponuje wystarczająca ilością taboru w celu zapewnienia dodatkowych połączeń z Płocka do Warszawy w dni robocze (w weekendy z uwagi na fakt, że cześć pociągów nie kursuje dostępność taboru jest większa, co umożliwia uruchamianie .m.in pociągów weekendowych). Wstępne plany zakupowe przewoźnika przewidują pozyskanie dodatkowego taboru kolejowe nie wcześniej niż w roku 2026.

Od rozkładu jazdy edycji 2022/23 zaplanowane jest kursowanie dodatkowych, szybkich, weekendowych połączenia do dużych miast Mazowsza. Na liście znalazł się również Płock. Ofertę traktujemy jako projekt pilotażowy, który będzie monitorowany (będziemy sprawdzać, czy jest zainteresowanie wśród pasażerów) i w zależności od potrzeb i możliwości modyfikowany, tak aby jak najlepiej służyć podróżnym.

Rozwój oferty przewozowej Spółki Koleje Mazowieckie – KM w relacji Warszawa – Płock zależy od poniższych warunków:

•             sytuacji gospodarczej w Polsce i kształtujących się kosztów funkcjonowania transportu,

•             możliwości finansowych Województwa Mazowieckiego związanych z wypłatą dodatkowych środków na zwiększenie rekompensaty do przewozów kolejowych,

•             zakupu nowego taboru przez Spółkę Koleje Mazowieckie,

•             zakończenie modernizacji linii nr 3, ewentualnie budowy nowej linii nr 5,

•             poziomu zapotrzebowania na regularne przewozy pasażerskie."

 

podpis pod tekstem:

 

"Marta Milewska

Rzecznik Prasowy

Zastępca Dyrektora Kancelarii Marszałka

ds. Komunikacji Zewnętrznej"

--

Komentarze