Przypomnienie: Wniosek redakcji w sprawie kolei miejskiej
Przypomnienie propozycji sprzed 15 lat.
do ZTM w Warszawie
Na temat SKM w Warszawie napisano już dość dużo, niemniej rozwój sieci się wlecze. Przez
pierwszy rok działalności źle poprowadzona linia SKM omijała centrum miasta, przewożąc
pasażerów jedynie pomiędzy stacjami na przedmieściach, i tylko nieliczne, bardzo rzadkie
kursy docierały do centrum. Dopiero zmiana trasy na bardziej popularną spowodowała
przesiadkę mieszkańców na ten środek transportu. (...)
Kolej powiezie 15 % ruchu w mieście- Propozycja
Wzorem innych aglomeracji Europy i świata, Warszawa zyska system kolei podmiejskiej
typowy dla Berlina, Monachium czy Hamburga. To nie metro, lecz SKM będzie głównym
środkiem transportu aglomeracji. Dzieje się tak dlatego iż Warszawa już odziedziczyła
historycznie infrastrukturę o wielomiliardowej wartości, która jednakże dotychczas w bardzo
małym stopniu była wykorzystana dla ruchu miejskiego. Wg sondaży, koleją w mieście
podróżowało jeszcze niedawno poniżej 1 % badanych. Możliwym wydaje się, wzorem
Trójmiasta, osiągnięcie w przeciągu 3 lat co najmniej 15- % udziału kolei miejskiej w
strukturze przewozów Warszawy.
Wyłączenie ruchu regionalnego z obsługi aglomeracji
Pociągi regionalne nie będą kursować linią średnicową po torach miejskich. Bez wyjątku będą
kursować po torach przeznaczonych dla ruchu dalekobieżnego przez stację Warszawa
Centralna. Zatrzymują się jedynie na wybranych przystankach w obrębie aglomeracji, zamiast
na wszystkich, jak dotychczas.
Częstotliwość ruchu linii szybkiej kolei miejskiej
W początkowym etapie wykorzystane zostaną wagony motorowe oraz
1. Linia Kolei Petersburskiej
Na odcinku Wołomin- W-wa Wileńska wprowadzony zostanie ruch cykliczny co 20 minut z
wykorzystaniem autobusów szynowych w godzinach szczytu zastąpionych pojemniejszymi
składami ezt. W ten sposób powstaje linia S1.
Pociągi na trasie do Małkini kursujące co 60 minut zostają bez wyjątku przekierowane na
trasę przez Zielonkę Bankową. Na odcinku (Tłuszcz)- Wołomin- Warszawa Zachodnia przez
Zielonkę Bankową są wzmocnione ezt kursującymi w tej podmiejskiej relacji co 30 minut. W
ten sposób powstaje linia S2 obsługująca ruch na odcinku Wołomin- Warszawa Śródmieście.
2. Linia Kolei Nadwiślańskiej
Na odcinku Warszawa Gdańska- Warszawa Praga- Legionowo ewentualnie może zostać
wprowadzona linia SKM obsługiwana co 20 minut oparta na autobusach szynowych, w
godzinach szczytu zamienianych na ezt. Nosi oznaczenie S5.
Na odcinku południowym Kolei Nadwiślańskiej, czyli relacji Warszawa Wschodnia- Otwock
pociągi kursują co 30 minut jako S6.
Możliwe będzie wprowadzenie na odcinku W-wa Wchodnia - Warszawa Falenica
zagęszczenia taktu do 15 minut, a pomiędzy kursami S6 kursowałaby linia S8 z 30-minutową
częstotliwością.
Niektóre pociągi S6 kursują w relacji przedłużonej z Otwocka do Pilawy, tworząc na tym
odcinku takt 60-minutowy. Pociągi pospieszne zostają przekierowane na linię przez Pilawę
omijającą Otwock i jednotorowy odcinek Otwock- Pilawa.
3. Linia Kolei Obwodowej
Na odcinku Warszawa Gdańska- Warszawa Wola zostają wprowadzone kursy autobusów
szynowych tylko w tej krótkiej relacji. Linia kursuje z częstotliwością co 10- 20 minut. Nosi
ona oznaczenie S3. W przypadku znacznego wzrostu potoków pasażerskich wprowadzony
zostaje tabor ezt. Zalecane jest przedłużenie tej relacji do stacji Warszawa Wschodnia, a
następnie jej obsługę taborem ezt i z czasem wprowadzenie jej na linię Kolei Średnicowej.
4. Linia Kolei Średnicowej
Kursują na niej linie S2, S6, S7,
5. Linia Warszawskiej Kolei Dojazdowej
Linia WKD zostaje przemianowana na S9 oraz S10 zależnie od realizowanej relacji. S16
będzie kursować na trasie Pruszków- Komorów.
6. Linia Kolei Radomskiej
(...)
W drugim etapie reformy na odcinku z Warszawy Zachodniej do Piaseczna wprowadzony
zostaje takt 30-minutowy. Linia nosi oznaczenie S2 i jest przedłużeniem linii SKM z Tłuszcza
lub Wołomina do Warszawy. Zatrzymuje się na wszystkich przystankach pośrednich
pomiędzy Piasecznem a Warszawą. Dzięki dodaniu ekspresów regionalnych możliwe jest
uzyskanie 15-minutowego taktu na odcinku Piaseczno- Warszawa.
7. Linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
Na torach podmiejskich linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na odcinku Grodzisk
Mazowiecki- Pruszków pociągi kursują co 30 minut (linia S6 z Otwocka), a na odcinku
Pruszków -Warszawa wprowadzony zostaje takt 15-minutowy. Kursują tutaj naprzemiennie
linie S6 i S7.
8. Linia Kolei Terespolskiej
Do stacji Warszawa Rembertów kursuje linia S7. Ponadto takt dogęszcza linia S2.
9. Linia Kolei Warszawsko- Kaliskiej
Pociągi linii do Mińska Maz. są połączone w jedną relację z pociągami do Sochaczewa i
Łowicza i kursują przez centrum Warszawy po torach dalekobieżnych. W przyszłości
możliwa jest relacja SKM na torach Kolei Kaliskiej.
10. Zachodnia Obwodnica Towarowa
Wprowadzone zostaną linie SKM po torach towarowych: linia S11 Warszawa Gdańska- a
Warszawą-Gołąbki z nowymi stacjami Jelonki, Górce, Dywizjonu 303 i Połczyńska. Poprzez
stację Odolany (zmaina kierunku ruchu) linia wjedzie na Linię średnicową a nastepnie Linię
kolei Obwodowej i stworzy pierścień. Obsługa ruchu w cyklu 20-minutowym autobusami
szynowymi.
Jako S12 obsługiwana będzie linia Dworzec Gdański- Jelonki- Huta Luccini. Dodatkowa linia
to S15 kursująca na trasie Pruszków- Warszawa Ursus Płn.- Jelonki- Warszawa Gdańska, lub
też do Dworca Warszawa Główna.
5. KOLEJE REGIONALNE WOKÓŁ MIASTA
Po oddzieleniu ruchu miejskiego do osobnych relacji o większej liczbie przystanków i
wyższych częstotliwościach, linie regionalne nie będą się zatrzymywać na mniejszych
przystankach w obrębie Warszawy. Będą to tzw. „ekspresy regionalne", identyczne jak w
wielu innych aglomeracjach Europy.
Ekspress regionalny do obsługi linii Skierniewice- Grodzisk Mazowiecki
Wprowadzony zostaje ekspres regionalny obsługujący wszystkie przystanki i stacje na
odcinku Skierniewice- Grodzisk Mazowiecki, a następnie kursujący z pominięciem
wszystkich stacji podmiejskich od Grodziska do Warszawy. Ekspres regionalny tej linii nosi
oznaczenie RE2, kursuje co 60 minut, przez centrum Warszawy przejeżdża torami
dalekobieżnymi i kontynuuje dalej relację w kierunku Dęblina.
Ekspress regionalny do obsługi linii Radom- Warka- (Piaseczno)
Wprowadzony zostaje ekspres regionalny zatrzymujący się na wszystkich przystankach
pomiędzy Radomiem i Piasecznem i pomijający wszystkie przystanki pośrednie od Piaseczna
do Warszawy Zachodniej a następnie kursujący po torach dalekobieżnych linii średnicowej.
Pociągi tej linii noszą oznaczenie RE3 i kursują co 60 minut. Co drugi pociąg zatrzymuje się
na wszystkich stacjach pomiędzy Piasecznem a Warką oraz pomija stacje od Warki do
Radomia. Naprzemienny pociąg pomija przystanki od Warki di Piaseczna i zbiera pasażerów
z lokalnych stacji odcinka Radom- Warka.
Ekspress regionalny do obsługi linii Dęblin- Pilawa
Kursują regionalne ekspresy dla obsługi odcinka Dęblin- Pilawa. Od Pilawy albo od Otwocka
(jeśli pojadą linią Kolei Nadwiślańskiej) nie zatrzymują się na stacjach pośrednich aż do stacji
Warszawa Wchodnia. Do stacji Warszawa Zachodnia kursują torami dalekobieżnymi linii
średnicowej. Noszą numer RE2.
Ekspress regionalny do obsługi linii Tłuszcz- Radzymin-Legionowo
Proponuje się zamianę uruchomionej linii do Nieporętu i Radzymina na linię tzw. ekspresu
regionalnego. Linia nosiłaby oznaczenie RE1 i obsługiwana byłaby z ruchem cyklicznym co
120 minut. Pociągi kursowałyby jak osobowe przyspieszone z Warszawy Gdańskiej do
Legionowa bez postojów pośrednich. Dopiero od Legionowa do Radzymina zatrzymywałyby
się na przystankach pośrednich.
Czas podróży z Radzymina do Warszawy Gdańskiej uległby skróceniu z obecnych 59 minut
do 45 minut, i stałby się konkurencyjny z innymi środkami transportu. Dodatkowo możliwe
jest uruchomienie kursów przyspieszonych Radzymin- Warszawa Gdańska zatrzymujących
się jedynie w Legionowie i Nieporęcie, z czasem przejazdu ok. 35 minut. Dworzec w
Radzyminie znajduje się 10 minut marszu od centrum miasta. Kolej w relacji do tego miasta
może osiągnąć duży udział w rynku.
Linie lokalne i wznowienia ruchu na Mazowszu
Proponuje się wykorzystanie autobusów szynowych lub ezt (zależnie od popytu) do
wznowienia ruchu na następujących liniach tak by umożliwić dotarcie z Warszawy do
większości miast regionu. Proponowane linie do reaktywacji to:
Siedlce- Sokołów Podlaski (ruch co 60 minut na przesiadkę do W-Wy),
Małkinia – Ostrów Mazowiecka (ruch co 60 minut na przesiadkę do W-Wy),
Ostrołęka- Łomża (ekspres regionalny, przyspieszony na odcinku Ostrołęka – Warszawa,
ruch co 120 minut),
Warszawa- Konstancin-Jeziorna (ekspress regionalny, ruch co 60 minut z wykorzystaniem
bocznicy do elektrociepłowni. Możliwy terminal w Warszawie- Dworzec Warszawa Główna).
Piaseczno- Grójec (reaktywacja podmiejskiej linii kolejowej o rozstawie toru 1000 mm z
wykorzystaniem szynobusu posiadanego przez lokalny samorząd Piaseczna)
Warszawa-Góra Kalwaria (ekspress regionalny przez Piaseczno z ruchem co 60 minut.
Dworzec w Górze Kalwarii znajduje się 15 minut marszu od centrum miasta)
Sochaczew- Chodaków (linia podmiejska na najpopularniejszej relacji tego rozciągniętego
miasta).
Dol. Ziel. 24a Ziel.Gora
Komentarze
Prześlij komentarz