Uczelnia odbiera 10 punktów przy rekrutacji za fakt bycia mężczyzną: stanowisko MNiSW


Redakcja otrzymała.
---------- Forwarded message ---------
Od: Zespół ds. Komunikacji MNiSW <media na s. mnisw.gov.pl>
Date: pon., 17 lut 2020 o 13:18
Subject: RE: Pytanie do MNiSW
To: Adam Fularz 


Szanowny Panie Redaktorze,

 

Na wstępie należy wskazać, ze szkoła wyższa jest specyficzną jednostką publiczną. Jest to jednostka organizacyjna niebędąca organem państwowym ani organem samorządu, która została powołana do wykonywania zadań publicznych i jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych. Uczelnia, nie podlega władzy hierarchicznej organów administracji rządowej i sprawuje funkcje administracji publicznej samodzielnie, korzystając z władztwa zakładowego. Szkoły wyższe są autonomiczne we wszystkich obszarach swojego działania. Gwarantuje im to Konstytucja w art. 70 ust. 5 oraz zastrzega ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w art. 3 ust. 1. Z treści tych przepisów wynika, że uczelniom zapewnia się autonomię, na zasadach określonych w ustawie, jednoznaczne wskazując w ten sposób dopuszczalność ustawowych ograniczeń oraz obowiązek działania szkół wyższych wyłącznie na podstawie i w granicach prawa.

 

Jednym z autonomicznych działań uczelni jest prawo do samodzielnego ustalania warunków przyjęć na studia, w tym wprowadzania dodatkowych wymogów rekrutacyjnych, niemniej jednak rozwiązania przyjęte przez uczelnie nie mogą prowadzić do naruszenia generalnej zasady dostępności do studiów wyższych. Równość dostępu do wykształcenia należy postrzegać na tle ogólnej zasady równości obywateli wobec prawa, wyrażonej w art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zasada ta polega na tym, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujący się daną cechą istotną w równym stopniu powinny być traktowane równo, według jednakowej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących lub faworyzujących. Punktem wyjścia oceny porównywanych sytuacji kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia jest więc ustalenie, czy istnieje jakaś wspólna cecha relewantna, a więc czy zachodzi podobieństwo tych sytuacji, uzasadniające stosowanie zasady równości. W ocenie Ministerstwa, za wspólną cechę istotną należy tu uznać jednakowy zasób rzeczywiście posiadanej wiedzy i umiejętności (w tym celu przewidziano w art. 70 ust. 4 ww. ustawy możliwość przeprowadzenia przez uczelnie egzaminów wstępnych).

 

Zgodnie z art. 70 ustawy - warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji, w tym prowadzonej w drodze elektronicznej, dla poszczególnych kierunków studiów ustala senat uczelni w drodze uchwały, którą podaje się do wiadomości publicznej nie później niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok akademicki, w którym ma się odbyć rekrutacja. Natomiast warunkiem i podstawą przyjęcia na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie jest posiadanie świadectwa dojrzałości. Przyznawanie dodatkowych punktów w procesie rekrutacji na studia  narusza powyższy zapis ustawy i może spotkać się z zarzutem nierównego traktowania kandydatów na studia. Wprawdzie art. 70 in fine przewiduje ustalenie przez uczelnię warunków rekrutacji – jednak nie można tego zapisu interpretować rozszerzająco, a zwłaszcza wprowadzać  odstępstw od generalnej zasady dotyczącej dostępności do studiów wyższych. Swobodę uczelni w ustanawianiu warunków rekrutacji można rozumieć jedynie jako wskazanie, jakie wyniki egzaminu maturalnego będą stanowiły podstawę przyjęcia na studia (konkurs świadectw dojrzałości lub ustalenie, że wstęp na studia jest wolny). Dotyczy to także określenia, czy zostanie przeprowadzony dodatkowy egzamin wstępny oraz  ustalenia  procedur rekrutacji (opłata rekrutacyjna, terminy i tryb składania dokumentów, wzory formularzy rekrutacyjnych) - nie jest to jednak przyzwolenie na zaostrzenie (lub łagodzenie) reguł określonych w art. 69 oraz 70 ustawy.

 

Warto przypomnieć stanowisko Trybunału Konstytucyjnego: „Uczelnia jest autonomiczna we wszystkich obszarach swego działania. Konsekwencją przyznanej autonomii jest m.in. swoboda uczelni w ustalaniu konkretnych zasad i kryteriów rekrutacji na poszczególnych kierunkach. Tak więc na zasadach i w trybie określonym w ustawie ma prawo do ustalania warunków przyjęć na studia. Zgodnie zaś z treścią art. 169 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, tryb rekrutacji ustala w drodze uchwały senat uczelni. Jednak – co podkreślił Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku z 5 października 2005 r. SK 39/05 – w demokratycznym państwie prawa, wewnętrzny porządek prawny społeczności autonomicznej nie może wykraczać poza ramy określone w Konstytucji oraz w ustawie. Autonomia uczelni nie jest bowiem nieograniczona. Co za tym idzie, swoboda w określaniu zasad rekrutacji na poszczególnych kierunkach nie może stanowić przesłanki usprawiedliwiającej stosowanie praktyk dyskryminacyjnych lub faworyzujących w stosunku do wybranej grupy kandydatów na studia wyższe."

 

Przekazując powyższe wyjaśnienia, uprzejmie informujemy, że nie ulega wątpliwości, że w ramach wprost przyznanej szkołom wyższym autonomii, władze uczelni mogą ustalać zasady naboru przyszłych studentów pod warunkiem braku naruszenia prawa i braku dyskryminacji lub uprzywilejowania zasad naboru dla poszczególnych grup osób starających się o przyjęcie na dany kierunek studiów. Tym samym, zasady dostępu na studia muszą być dla wszystkich osób identyczne, niezależnie od płci, poglądów politycznych czy wyznania.

 

Z wyrazami szacunku,

 

 

 

ul. Hoża 20

00-529 Warszawa

Tel. +48 22 50 17 651

 

www.mnisw.gov.pl

 

Zespół ds. Komunikacji

Biuro Ministra

 

From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, February 12, 2020 8:37 AM
To: Zespół ds. Komunikacji MNiSW 
Subject: Pytanie do MNiSW


Pytanie, 

Wyższa uczelnia informatyczna przy rekrutacji osobom płci męskiej odejmuje 10 punktów za fakt bycia płci męskiej. Czy to jest legalne?

Pozdrawiam,

Adam Fularz

www.gazetawarszawska.pl

 

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

Adam Fularz, manager Radiotelewizji


Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

 

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 


Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

 

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

 

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

 

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

 

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

 

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze