Pytanie o możliwość powiązania kolei SKM i promów w obsłudze Zalewu Zegrzyńskiego


do UMiG Serock, UG NIeporęt, UMiG Radzymin
Pytanie o możliwość powiązania kolei SKM i promów w obsłudze Zalewu Zegrzyńskiego

Szanowni Państwo,

Opisujemy temat tramwai wodnych. Jestem zszokowany tragicznym stanem tramwai wodnych w Polsce. Mam pytania także dla miasta i gminy Serock, gminy Nieporęt i Radzymin.

Moje pytania dotyczą ekonomicznej możliwości wprowadzenia na Zalewie Zegrzyńskim subwencjonowanej, organizowanej przez ZTM oferty całorocznej, wzorem jest linia promowa F10 na jeziorze Wansee w Berlinie. Kursuje ona co 60 minut całorocznie por.: https://www.berlin.de/tourismus/dampferfahrten/faehren/1824948-1824660-faehre-f10-wannsee-altkladow.html

Wokół Warszawy tylko na Zalewie Zegrzyńskim można zorganizować podobne usługi wokół już istniejącego przystanku kolei SKM w Nieporęcie oraz wokół mającej powstać stacji kolei SKM w Zegrzu. Promy rozwoziłyby pasażerów z dworca kolei SKM w Zegrzu Połudn. po zalewie. Jest to nie tylko nowa usługa, ale także świetna atrakcja dla turystów.

W Warszawie na trasie do Serocka jest Kanał Królewski, to wspaniała infrastruktura- klasyczny kanał jest niezależny od wahań stanu rzeki. To daje możliwość zaoferowania stabilnej, jakościowej usługi przewozowej, która mogłaby wykorzystać tabor żeglugi turystycznej także poza sezonem turystycznym. Dla ekonomisty jest ważne, aby wykorzystać majątek przez cały rok, lub przez większość sezonu żeglugowego. W Polsce można żeglować coraz dłużej.

Wprowadzenie taboru w postaci statków pasażerskich do obsługi Zalewu Zegrzyńskiego zwolni pojemność i miejsca w autobusach w godzinach szczytu. Opisana usługa dotyczy tylko oferty kursów szczytowych, poza szczytem komunikacyjnym tramwaje wodne nie kursowałyby. 

Możnaby zaoferować podróż  najtańszej taryfie przewozowej, za najtańszy bilet, na pokładzie możnaby oferować pełen bufet, skoro jest baza cateringowa na pokładzie. Możnaby tę usługę dopieścić, tak by stanowiła rodzaj wodnego metra, stałej oferty promowej na terenie gm. Serock, zorientowanej na szybkie dotarcie z Białobrzegów czy Ryni do stacji kolei (mającej powstać) Zegrze SKM oraz na przesiadkę na stacji SKM Nieporęt. Możliwy jest jeden przystanek pośredni na żądanie (w relacji do Ryni można zawinąć w Zegrzu Półocnym) oraz proponowane są dwie blisko siebie położone przystanie końcowe- w Nieporęcie i w Białobrzegach, oraz nowa przystań w Ryni.

trasa rejsu: Rynia- Zegrze Płn. przystań- Zegrze SKM- Nieporęt Port
druga trasa: Zegrze SKM - Białobrzegi
trzecia trasa: Nieporęt SKM nowa przystań w kanale przy przystanku kolejowym- Zegrze Płn. przystań
okres obsługi: sezon lipiec -sierpień, oraz próbnie: 1 wrzesień- grudzień, w miarę możliwości także zimą, poza tym: próbnie luty lub marzec-do końca czerwca. W szczycie lata kursuje jako produkt turystyczny, stali pasażerowie są honorowani tylko z  biletami sieciowymi ZTM. 

Przecież poza sezonem tabor stoi niewykorzystany: możnaby spróbować usługę tramwai wodnych pociągnąć niemal całorocznie: na przykład taborem kilku jednostek zrobić ofertę w której każda jednostka wykonuje dziennie jeden rejs poranny i jeden po południu rejs powrotny, celem oszczędności pustych przebiegów. Staki służą tylko dowozom do pracy w szczytach przewozowych, umożliwiają zjedzenie śniadania, pracę biurową przy stołach, czytanie prasy, jedzenie kanapek, dopijanie kawy, relaks i opalanie, Pozwalają uniknąć korków na drodze czy tłoku w autobusie. Są szybkie na trasie. 

Przykładowe połączenia
rano rejsy z:

Białobrzegi 6: 25, 6:55, 7:25, 7:55 do Zegrze SKM
Nieporęt Port: 6: 30, 7:00, 7:30, 8:00 do Zegrze SKM

po południu cztery rejsy powrotne z Zegrze SKM. Propozycja planu rejsów: 
 
Zegrze rejs w kier. Zegrze przystań, Rynia: 15:30, 16:00, 16:30, 17:00
Zegrze SKM rejs w kier. Nieporęt Port, Białobrzegi etc.:  15:40, 16:10, 16:40, 17:10

Schemat proponowanej linii tramwaju wodnego jest w załączniku. Marketing dla tej usługi: umieszczenie linii oznaczonej jako F1 , F2, F3 lub P1, P2, P3 na schemacie sieci metra i kolei, wraz z podanymi godzinami rejsów: wprost na schematach komunikacji, W przypadku tej usługi godziny rejsów byłyby stałe i byłyby umieszczone wprost na schematach komunikacji, celem uniknięcia niedomówień. Linia promowa symulowałaby na schematach usług przewozowych linię kolei miejskiej lub regionalnej (jest to uzasadnione z uwagi choćby na pojemny tabor, możl. przewozu rowerów etc,.), z czasem sprawdzonoby możliwość zwiększenia zakresu usług w szczycie.  

Proponuję aby usługi zlecało ZTM w imieniu gminy Serock, gmin Nieporęt, Radzymin i innych okolicznych. Taryfa SKM byłaby rozciągnięta na sieć przystani rzecznych. Wszystkie porty i przystanie wpisanoby do schematu połączeń kolejowych sieci SKM. W ten sposób nowa usługa pozwoliłaby skomunikować miejscowości gminy statkami mogącymi przewozić niepełnosprawnych (przy odpowiedniej jakości trapów) i rowery. 

Z wyrazami szacunku

opr. Adam Fularz
--

Komentarze