Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Pilawa w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
do UM Pilawa
do Radnych Miasta
Miasto i Gmina Pilawa. Miasto i Gmina Pilawa, 08-440 Pilawa, Al. Wyzwolenia 158dot.
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Pilawa w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Szanowni Państwo,
Przypomnę że stacja Pilawa jest już pięciokierunkowym węzłem. Niestety, na trzech z pięciu kierunków tras kolei pociągi nie kursują. Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową.
Wnoszę do UM w Pilawie o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Pilawy w kierunku Mińska, Osiecka, Pustelnika, Góry Kalwarii, Stoczka Łukowskiego, Grzebowilku etc. Niestety, na stacji w Mińsku brakuje peronu pasażerskiego a w zasadzie dwóch peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii Pilawa- Mińsk miałby ruszyć w pełni.
Pociągi do Mińska, Radzymina i Legionowa
UMWM zamawia pociągi regionalne na 2 głównych liniach wychodzących z Pilawy- do Dęblina i Warszawy. Inne trzy linie pasażerskie wyłączono z ruchu. Z czasem usunięto ich infrastrukturę przystanków osobowych, np. nie ma już peronu w Grzebowilku czy Stanisławowie. Na terenie gminy istniał peron w Jaźwinach- czy jest on nadal w stanie zdatnym do użycia.
Z Legionowa i Radzymina do Mińska Maz. i Pilawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem, ale to nie stanowi problemu. Z tej racji jako wydawca sugeruję kursy poc. regionalnych, albo nawet SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy na odcinku Pilawa- Grzebowilk- Mińsk Maz.- ul. Warszawska- Arynów- Pustelnik- Radzymin- Legionowo.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Pilawy i Mińska przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Pilawy i Mińska przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie.
Połączenie na południe
W przyszłości możliwe są połączenia w kierunku Warszawy nie tylko przez Otwock, ale też na południe przez Górę Kalwarię, Osieck, Piaseczno. Jedno połączenie kolei regionalnej dziennie mogłoby kursować przez linię kolejową nr 13 ze stacji Pilawa i Mińsk Mazowiecki przez Grzebowilk, a dalej do Warszawy. Wymaga to budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim i w Grzebowilku- jest to opisane w tekście korespondencji. Możliwych jest kilka kursów dziennie w takiej relacji.
Połączenie na północny wschód
UM mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Tłuszczu pociągi z kierunku Ostrołęki- przez Mińsk Maz. do Pilawy, i na tej trasie mogłyby one pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Pilawa uzyskałby połączenia nie tylko z Warszawą, ale i z Wyszkowem, Ostrołęką. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia z Pilawy i Mińska Maz. w kierunku Ostrołęki.
Połączenia na północ, południe
Wokół Pilawy użytkuje się składy spalinowe w ruchu podmiejskim. Obecnie kilka razy dziennie kursują połączenia bezpośrednie spalinowym szynobusem z Parczewa do Lublina, które mogłoby kursować w relacji z Pilawy przez Łuków i Parczew do Lublina.
Autobusy szynowe spalinowe kursują bezpośrednio z Tłuszcza i Radzymina w kierunku Modlina, Nasielska. Proponuję aby te jedyne spalinowe połączenia regionalne z Tłuszcza, przedłużyć dwa-trzy razy dziennie z Tłuszcza do Mińska, a z Mińska do Pilawy linią nr 13.
Pociągi dalekobieżne i kierunek wschód
Proponuję także aby UM wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 13 przez Pilawę Mińsk do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK. Te mogłyby zaoferować dojazd do Pilawy z Mińska w czasie nawet 20- 25 minut. Konieczne jednakże są prace na linii oraz budowa peronu czy dwóch w Mińsku. Pociągi z Warszawy do Lublina p. Mińsk musiałyby zmienić w Mińsku kierunek ruchu, aby obsłużyć dworzec w centrum miasta zamiast go ominąć już istniejącą łącznicą. Niestety, brak jest infrastruktury w postaci peronu. Sprawa od wielu lat nie posuwa się naprzód.
Proponuję aby: UM w Pilawie wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia 3 linii kolei z Pilawy siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Pilawę mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy do:
- Lublina,
- Terespola, Białej Podlaskiej przez Stoczek- tutaj UM musiałby się zaangażować
- Zamościa p. Stoczek, Łuków, Parczew i Lubartów.
- Rzeszowa
Do Warszawy pociągi regio i TLK mogłyby kursować trasami:
- przez Górę Kalwarię, Piaseczno, Osieck oraz przez "warszawski mordor" i stację W-wa Służewiec.
- przez Grzebowilk, Mińsk Maz. Halinów
W przyszłości trasą przez Pilawę i Mińsk mogłyby kursować pociągi dalekobieżne z Rzeszowa czy Lublina do Ostrołęki i dalej na Mazury- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii nr 13- jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach oraz dodania nowego peronu w Mińsku przy ul. Warszawskiej dla połączeń dalekobieżnych po linii nr 13.
Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Pilawy. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Jeśli wydaje się Państwu że miasto Pilawa żyje dzięki kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w Pilawie jedynie w ułamku jej możliwości.
Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra
Komentarze
Prześlij komentarz