Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Piaseczno w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy


Data: środa, 4 listopada 2020
Temat: Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Piaseczno w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Do: 


Urząd Miasta Piaseczno

do UM
do Radnych Miasta
Miasto i Gmina Piaseczno
dot. 
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Piaseczno w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy

Szanowni Państwo, 
Przypomnę że stacja Piaseczno jest już kilkukierunkowym węzłem poprzez to że leży między węzłami Czachówkiem a Nową Iwiczną. Niestety, na większości z kilku kierunków tras kolei pociągi nie kursują. Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową.

Wnoszę do UM w Piasecznie o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Piaseczna w kierunku Skierniewic, Radomia, Pilawy, Mińska, Osiecka, Zalesia Dolnego, Tarczyna, Warki, Mszczonowa, Stoczka Łukowskiego, stacji Konstancin Jezierna. Niestety, na stacji w Konstancinie brakuje peronu pasażerskiego a w zasadzie kilku peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii do Konstancina miałby ruszyć. 

Pociągi do Pilawy,  Mińska, Skierniewic
UMWM zamawia pociągi regionalne na tylko na 1 linii. UMWM powinien zamawiać usługi w perspektywie kilku lat na 2 głównych liniach wychodzących z Piaseczna czyli także po linii nr 12. 

Nieczynna jest linia pasażerska w relacji do Pilawy i do Dęblina. Brak połączenia do Warki i Radomia co najmniej dwa lub trzy razy dziennie. Obecnie jest dużo (ok. co 30 minut a w szczycie co 20 -15 minut) połączeń do Warszawy w dni robocze. Inne linie pasażerskie wyłączono z ruchu. Z czasem usunięto ich infrastrukturę techniczną. Tak jest na linii do Tarczyna. W Czachówku był dwupoziomowy dworzec kolejowy. 

Z Mińska Maz. i Pilawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie zawsze idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem, ale to nie stanowi problemu. Z tej racji jako autor sugeruję kursy poc. regionalnych, albo nawet SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy na odcinku Piaseczno- Góra Kalwaria- Pilawa- Grzebowilk- Mińsk Maz.

Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Piaseczna i Góry Kalwarii do Pilawy i Mińska a dalej przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza, Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie. 

Połączenie na północny wschód
W przyszłości możliwe są połączenia w kierunku Otwock, przez Osieck, Jaźwiny. Z czasem przejazdu o połowę szybszym niż obecnie.  Połączenie kolei regionalnej dziennie mogłoby kursować przez linię kolejową ze stacji Piaseczno przez st. Góra Kalwaria do st. Pilawa i do Mińsk Mazowiecki przez Grzebowilk, a dalej do Siedlec. Wymaga to  budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim i w Grzebowilku. Możliwych jest kilka kursów dziennie w takiej relacji.

Połączenie na północ
UM mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Pilawie pociągi z kierunku Warszawa- z Pilawy wydłużyć dalej do Góry Kalwarii i Piaseczna. 

Możnaby wznowić ruch do Tarczyna i Mszczonowa a pociągi na tej trasie mogłyby pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Piaseczno uzyskałby połączenia nie tylko z wschodnią Warszawą, ale i z Tarczynem. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia z Piaseczna i Góry Kalwarii, do Pilawy i Mińska Maz. oraz z Piaseczna w kierunku Skierniewic.

Pociągi dalekobieżne i kierunek Warszawa oraz wschód

Proponuję także aby UM wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 12 przez G. Kalwarię, Osieck i Pilawę do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK jakich teraz brak. Te mogłyby zaoferować dojazd do Pilawy w 25 Minut, i do Góry Kalwarii w czasie nawet 10- 15 minut. Konieczne jednakże są prace na linii oraz budowa drugiego toru na moście nad Wisłą. 

Pociągi dalekobieżne z Warszawy do Lublina p. Piaseczno i G. Kalwarię byłyby najszybszym sposobem dotarcia z Piaseczna centrum stolicy. Pociągi do Mińska musiałyby zmienić w Pilawie kierunek ruchu, aby obsłużyć dworzec w centrum miasta zamiast go ominąć już istniejącą łącznicą. Niestety, brak jest infrastruktury w postaci peronu w Mińsku Mazowieckim. Sprawa od wielu lat nie posuwa się naprzód. Możliwe jest też pominięcie dworca kolejowego w Mińsku Mazowieckim i budowa peronu w Mińsku Mazowieckim przy ul. Warszawskiej. 

Proponuję aby: UM w Piasecznie wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia nowych linii kolei z Piaseczna siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Piaseczno, Górę Kalwarię i Pilawę mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy do:

  • Lublina, 
  • Terespola, Białej Podlaskiej przez Stoczek- tutaj UM musiałby się zaangażować
  • Zamościa p. Stoczek, Łuków, Parczew i Lubartów.
  • Rzeszowa
Trasą przez Czachówek
  • Radomia, Kielc Krakowa trasą przez Kielce
  • Łodzi trasą przez Czachówek, Tarczyn, Mszczonów, Skierniewice. 
  • Krakowa trasą przez Mszczonów i CMK
  • Poznania trasą przez Skierniewice i Łowicz
Do Warszawy pociągi regio i TLK mogłyby kursować trasami:
  • przez Okęcie,  "warszawski mordor" i stację W-wa Służewiec.
  • przez Osieck, Jaźwiny,  Grzebowilk, Halinów jako przyspieszone
  • przez Osieck, Jaźwiny, Pilawę i Otwock jako przyspieszone. Konieczna jednakże jest odbudowa łącznicy z linii kolejowej nr 12 w kierunku Otwock i Warszawa. Inaczej jest konieczny dodatkowy postój techniczny w Pilawie. 

W przyszłości trasą przez Piaseczno, Pilawę i dworzec Góra Kalwaria mogłyby kursować pociągi dalekobieżne z Rzeszowa czy Lublina do Warszawy, pociągi regio z Warszawy do Tarczyna czy Mszczonowa- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii nr 12 - i linii nr 13 -jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach oraz dodania nowego peronu w Mińsku przy ul. Warszawskiej dla połączeń dalekobieżnych po linii nr 13. 

Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Piaseczna. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Miasto nie ma nawet kolei dalekobieżnej czy SKM Jeśli wydaje się Państwu że miasto Piaseczno wykorzystało torowiska kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w jedynie w małym kilkunastoprocentowym ułamku jej możliwości. Nie działa nawet kolejka podmiejska do Zalesia Dolnego i  Złotokłosów.


Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty