Pytanie o turystyczne połączenie kolejowe do Kozienic
W dniu czwartek, 22 października 2020 Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl> napisał(a):
Panie Redaktorze,
uprzejmie informujemy, że obecnie Samorząd Województwa Mazowieckiego nie planuje reaktywacji połączeń do Kozienic.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
nr tel. (22) 59 07 602
biuro.prasowe na s. mazovia.pl
Więcej informacji:
(..)
Pytanie redakcji:
From: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Sent: Wednesday, October 7, 2020 11:04 PM
To: Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl>
Subject: Pytanie o połączenie kolejowe do Kozienic
Do Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Szanowni Państwo.
Proszę o informację czy planuje się wznowienie przewozów pasażerskich do Kozienic?
Pozdrawiam Adam Fularz
Polish News Agency
Z sieci Internet:
Jak ale pamiętajmy, że ostatni pociąg do Kozienic odjechał z Radomia chyba jeszcze w latach 60tych. Minęło sporo czasu. W Kozienicach trzeba będzie wybudować nową stację bo stara lokalizacja nie przystaje do potrzeb lokalnej społeczności. Może dojść do sytuacji jaka ma miejsce w Przysusze. Na linii 22 jest to największa miejscowość, ale stacja kolejowa znajduje się 3 km od centrum miasta. Konsekwencją tego jest fakt, że z pociągów korzysta dwa razy mniej podróżnych niż na innych stacjach i przystankach tej linii.
Łącznica do Kozienic zaczyna się już w Garbatce Letnisku i według Służbowego RJ z roku 1999 prędkość szlakowa wynosi tam 50km/h, linia jest w fatalnym stanie a co dopiero teraz... wiąże się to z grubą kasą w celu dostosowania do przynajmniej 70km/h dla szynobusów (nie wspomnę o tradycyjnych składach). Jak wiadomo patrząc na licznik w busach prędkość wynosi średnio 80-100km/h do tego szosą jest bliżej. Oczywiście budowa nowych przystanków Wrzosów, Sieciechów, Słowiki, Brzeźnica i wreszcie odbudowa stacji i linii do Kozienic (co do samej stacji - tu akurat wiele robić nie trzeba - głównie odnowienie, kosmetyka). Niewiem tylko czy stacja w Kozienicach nie jest za daleko od centrum?? W rozkładzie z 1944 jeździł tam skład (wagony 2 i 3 klasy), który na przemian jeździł do Kozienic (pół godziny jazdy 13,4km) i do Wyskoiego Koła (25-30 min - 11,6km), pełnił funkcję dojazdową do stacji węzłowej Bąkowiec.
Kolej łącząca Radom z Kozienicami to super pomysł. Chociaż trasa pociągów/szynobusów byłaby dłuższa, ale dojazd byłby szybszy, bo omijałby korki chociażby w Radomiu. Po za tym droga Radom-Kozienice już teraz jest przeciążona, więc transport szynowy byłby dobrą alternatywą. Ale oczywiście musiałaby by być rozsądna częstotliwość (nie 4 kursy rano i 4 kursy popołudniu...) i konkurencyjne ceny biletów do busów i PKSów...
"Jakiś tydzień temu zaczęli zdejmować linie elektryczna. Tory kolejowe łączące z dawnymi zakładami na ulicy Przemysłowej zostały rozebrane. (rozkradzione) Oprócz tego miedzy Kozienicami a Bąaowcem są 2 stacje: Janikow i Słowiki. Oczywiscie dawno temu zakmniete. (info: J, 2008-12-29)"
Dlaczego pociągi przestały jeździć do Kozienic? Próbowałem znaleźć w Internecie jakieś informacje na ten temat, ale się nie udało. Dowiedziałem się jedynie, że ostatni pociąg ze stacji Kozienice odjechał około 40 - 50 lat temu.
Co do renowacji linii do Kozienic, to jakiś czas temu słyszałem o pomyśle by na trasie Radom - Kozienice kursował szynobus. Ale żadnych kroków w tym kierunku chyba nie podjęto.Jak dobrze wiadomo do Kozienic od dawna nie zagląda nic pasażerskiego.
Ciekaw jednak jestem na ile możliwe jest ponowne uruchomienie pasażerskiej
komunikacji kolejowej w tym mieście. To prawda, że nie jest to druga
Warszawa czy Poznań i na dodatek byłby to ślepak jak np. w Łodzi Fabrycznej,
ale raz: nie jest to też w końcu taka zupełnie mała mieścina - OIDP liczba
mieszkańców oscyluje wokół 25.000, dwa: narzucające się same przez się
sensowne relacje z Kozienic to przede wszystkim Warszawa i Radom - Warszawa
przez Dęblin, no a Radom przez Pionki (fakt, że do Radomia to trochę
naokoło, zresztą do Warszawy też, ale przecież pociągi z Gdyni do Olsztyna
czy wręcz Białegostoku też przecież prostą drogą nie jadą) i właśnie dlatego
fakt, że mogłyby kursować bezpośrednie pociągi relacji Kozienice - Warszawa
nadaje sensowność takiemu przedsięwzięciu tym bardziej, że miasto leży w
woj. mazowieckim oraz trzy: sensowność ta powiększa się jeśliby wziąć pod
uwagę coraz śmielej wkraczające na tory szynobusy. Przypominam sobie, że
kilka lat temu była mowa o szynobusie na trasie Radom - Pionki i gdyby miało
do tego dojść (oby!) to, jak mówię, wydaje się być całkiem sensowne
wydłużenie takiej relacji ten kawałek dalej do Kozienic. Z jednej strony
Radom, z drugiej Warszawa, a po drodze węzłowy Dęblin - dzięki temu oraz
dzięki dobrze ułożonemu rozkładowi Kozienice mogłyby mieć, z przesiadką bo z
przesiadką, ale naprawdę dobre połączenia z ładnym kawałkiem Polski.
--
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz