Pytanie o turystyczne połączenie kolejowe do Kozienic

Szanowni Państwo, 
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji w naprawę dotychczasowej infrastruktury linii kolejowej choćby tylko dla pociągów turystyki kolejowej,  pojedynczychoć przejazdów jako jednorazowych atrakcji. 
Proponuję aby zbadano czy jest możliwość odtworzenia przejazdu spalinowego szynobusu do stacji Kozienice Miasto.  Obecnie linia kolejowa nie ma już trakcji elektrycznej. Czy władze UMWM mogą zbadać tą możliwość? 
Pozdrawiam
Adam Fularz 
Redakcja Polish News Agency

W dniu czwartek, 22 października 2020 Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl> napisał(a):

Panie Redaktorze,

uprzejmie informujemy, że obecnie Samorząd Województwa Mazowieckiego nie planuje reaktywacji połączeń do Kozienic.

 

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa

nr tel. (22) 59 07 602

biuro.prasowe na s. mazovia.pl

    

Więcej informacji:

 

 

 

(..)

 

 Pytanie redakcji:

 

From: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Sent: Wednesday, October 7, 2020 11:04 PM
To: Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl>
Subject: Pytanie o połączenie kolejowe do Kozienic

 

Do Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

 

Szanowni Państwo.

Proszę o informację czy planuje się wznowienie przewozów pasażerskich do Kozienic?  

Pozdrawiam Adam Fularz

Polish News Agency

Z sieci Internet:
Jak ale pamiętajmy, że ostatni pociąg do Kozienic odjechał z Radomia chyba jeszcze w latach 60tych. Minęło sporo czasu. W Kozienicach trzeba będzie wybudować nową stację bo stara lokalizacja nie przystaje do potrzeb lokalnej społeczności. Może dojść do sytuacji jaka ma miejsce w Przysusze. Na linii 22 jest to największa miejscowość, ale stacja kolejowa znajduje się 3 km od centrum miasta. Konsekwencją tego jest fakt, że z pociągów korzysta dwa razy mniej podróżnych niż na innych stacjach i przystankach tej linii.

Łącznica do Kozienic zaczyna się już w Garbatce Letnisku i według Służbowego RJ z roku 1999 prędkość szlakowa wynosi tam 50km/h, linia jest w fatalnym stanie a co dopiero teraz... wiąże się to z grubą kasą w celu dostosowania do przynajmniej 70km/h dla szynobusów (nie wspomnę o tradycyjnych składach). Jak wiadomo patrząc na licznik w busach prędkość wynosi średnio 80-100km/h do tego szosą jest bliżej. Oczywiście budowa nowych przystanków Wrzosów, Sieciechów, Słowiki, Brzeźnica i wreszcie odbudowa stacji i linii do Kozienic (co do samej stacji - tu akurat wiele robić nie trzeba - głównie odnowienie, kosmetyka). Niewiem tylko czy stacja w Kozienicach nie jest za daleko od centrum?? W rozkładzie z 1944 jeździł tam skład (wagony 2 i 3 klasy), który na przemian jeździł do Kozienic (pół godziny jazdy 13,4km) i do Wyskoiego Koła (25-30 min - 11,6km), pełnił funkcję dojazdową do stacji węzłowej Bąkowiec. 


Kolej łącząca Radom z Kozienicami to super pomysł. Chociaż trasa pociągów/szynobusów byłaby dłuższa, ale dojazd byłby szybszy, bo omijałby korki chociażby w Radomiu. Po za tym droga Radom-Kozienice już teraz jest przeciążona, więc transport szynowy byłby dobrą alternatywą. Ale oczywiście musiałaby by być rozsądna częstotliwość (nie 4 kursy rano i 4 kursy popołudniu...) i konkurencyjne ceny biletów do busów i PKSów...

"Jakiś tydzień temu zaczęli zdejmować linie elektryczna. Tory kolejowe łączące z dawnymi zakładami na ulicy Przemysłowej zostały rozebrane. (rozkradzione) Oprócz tego miedzy Kozienicami a Bąaowcem są 2 stacje: Janikow i Słowiki. Oczywiscie dawno temu zakmniete. (info: J, 2008-12-29)" 

Dlaczego pociągi przestały jeździć do Kozienic? Próbowałem znaleźć w Internecie jakieś informacje na ten temat, ale się nie udało. Dowiedziałem się jedynie, że ostatni pociąg ze stacji Kozienice odjechał około 40 - 50 lat temu.

Co do renowacji linii do Kozienic, to jakiś czas temu słyszałem o pomyśle by na trasie Radom - Kozienice kursował szynobus. Ale żadnych kroków w tym kierunku chyba nie podjęto.

Jak dobrze wiadomo do Kozienic od dawna nie zagląda nic pasażerskiego.
Ciekaw jednak jestem na ile możliwe jest ponowne uruchomienie pasażerskiej
komunikacji kolejowej w tym mieście. To prawda, że nie jest to druga
Warszawa czy Poznań i na dodatek byłby to ślepak jak np. w Łodzi Fabrycznej,
ale raz: nie jest to też w końcu taka zupełnie mała mieścina - OIDP liczba
mieszkańców oscyluje wokół 25.000, dwa: narzucające się same przez się
sensowne relacje z Kozienic to przede wszystkim Warszawa i Radom - Warszawa
przez Dęblin, no a Radom przez Pionki (fakt, że do Radomia to trochę
naokoło, zresztą do Warszawy też, ale przecież pociągi z Gdyni do Olsztyna
czy wręcz Białegostoku też przecież prostą drogą nie jadą) i właśnie dlatego
fakt, że mogłyby kursować bezpośrednie pociągi relacji Kozienice - Warszawa
nadaje sensowność takiemu przedsięwzięciu tym bardziej, że miasto leży w
woj. mazowieckim oraz trzy: sensowność ta powiększa się jeśliby wziąć pod
uwagę coraz śmielej wkraczające na tory szynobusy. Przypominam sobie, że
kilka lat temu była mowa o szynobusie na trasie Radom - Pionki i gdyby miało
do tego dojść (oby!) to, jak mówię, wydaje się być całkiem sensowne
wydłużenie takiej relacji ten kawałek dalej do Kozienic. Z jednej strony
Radom, z drugiej Warszawa, a po drodze węzłowy Dęblin - dzięki temu oraz
dzięki dobrze ułożonemu rozkładowi Kozienice mogłyby mieć, z przesiadką bo z
przesiadką, ale naprawdę dobre połączenia z ładnym kawałkiem Polski.

 

--



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze