Czy kolej wróci na linię Warszawa- Góra Kalwaria- Osieck?

Opisując temat wznowienia ruchu poc. pasażerskich do miejscowości Osieck, myśleliśmy o jednej parze połączeń dziennie. Byłoby to np. poranne połączenie do Warszawy p. G. Kalwarię i Piaseczno. Jeśli byłoby przyspieszone na części trasy, możliwy czas przejazdu to 1 godz. lub minimum 50 minut, przy ok. 30-minutowym czasie przejazdu do Piaseczna. W perspektywie kilku lat chcielibyśmy aby linia była obsługiwana w cyklu co 60 minut. Istnieje możl. przedłużenia kursów z Góry Kalwarii do Osiecka.

Po linii kursowały już pociągi pasażerskie. Miały absurdalną relację (ze Skierniewic do Pilawy) i pomijały największy generator podróży na ten trasie- Warszawę. Pasażerowie chyba nawet nie mieli szans na przesiadkę do Warszawy. To był przykład nonsensu z gatunku kolei państwowej.

"
Mszczonów to stacja kolejowa położona na linii nr 12 Skierniewice – Łuków. ... Korzysta z niej międzynarodowy pociąg pośpieszny „Vltava”, relacji Moskwa "

Osiec
 Stacja kolejowa Polskich Kolei Państwowych w Osiecku, w województwie mazowieckim, w Polsce.
Przez stację przechodzi linia kolejowa:
  • D29-12 Skierniewice - Łuków
Jak wynika po zbadaniu sprawy, aby pociągi przez Osieck były opłacałne, powinny one kursować:
- w dłuższej relacji z Warszawy do Dęblina p. Piaseczno, Górę Kalwarię, Osieck, Pilawę
- na części trasy być poc. osobowymi przyspieszonymi, albo na całej trasie
- czas przejazdu całej relacji pociągu powinien być konkurencyjny wobec innych połączeń.

Początkowo proponujemy 3 takie połączenia dziennie. Prawdopodobna relacja:
  • Warszawa Zachodnia
  • kilka stacji podmiejskich
  • Piaseczno
  • Góra Kalwaria
  • Osieck
  • Pilawa
  • Dęblin
  • (Lublin)
 
Być może zamiast ezt- jednostki z napędem elektrycznym, mały spalinowy autobus szynowy byłby bardziej odpowiedni do obsługi linii kolejowej p. Osieck. Połączenia kursowały, ale były wycofane. Brak było optymalnych godzin odjazdu? 4,55 rano to chyba jakaś pomyłka, a taka godzina widniała na jednym z rozkładów jakie zebraliśmy. 
 
 zdjęcia dawnych rozkładów jazdy w Osiecku.


Most kolejowy na Wiśle w Górze Kalwarii często gra w filmach. Łatwo je kręcić, bo pociągi jeżdżą bardzo rzadko. Do niedawna było tylko kilka kursów składów towarowych oraz pociąg Praga - Moskwa, który tędy omija Warszawę. Teraz dwa razy dziennie jeżdżą jeszcze pociągi Kolei Mazowieckich. Most to fragment linii kolejowej Skierniewice - Łuków, która powstała na początku lat 50.  Jak niektórzy mówią, tędy z ominięciem Warszawy, na platformach miały jechać radzieckie czołgi na podbój Europy Zachodniej. Niemal na całej długości to linia dwutorowa. Wyjątkiem jest właśnie most w Górze Kalwarii, gdzie zabrakło pieniędzy na drugą konstrukcję kratownicową. Podpory w rzece są jednak na tyle szerokie, żeby można było ją kiedyś wznieść. Na wielu innych ruchliwych liniach - jednotorowe odcinki, którą korkują całą trasę, są znacznie dłuższe. Jeden tor istnieje np. między Warką i Radomiem na trasie do Kielc i Krakowa.
Wisła z pociągu wygląda imponująco. Bliżej prawego brzegu widać ogromną piaszczystą łachę.

stacja Warszówka
"Stacja" kolejowa we wsi Warszówka, pierwsza za mostem w stronę Pilawy. Wyróżnia ją piękny trawiasty peron. Z pociągu jednak wysiadła jedna osoba.
stacja Osieck
Rozkład jazdy na stacji Osieck.
wg http://autobusczerwony.blox.pl/2009/08/Egzotyczna-trasa-kolejowa.html

Komentarze